måndag 11 juli 2011

Uppstart!



Välkommen till mitt nya projekt: Lära mig om bokföring och GnuCash på en och samma gång.

Min bakgrund är att jag är sugen på att starta mitt eget företag och har även gått kurs hos Lernia för ändamålet. Jag brinner även för fri programvara (Open Source) så därför vill jag ta reda på om det fria bokföringsprogrammet GnuCash duger till att hantera bokföringen för en liten enskild firma.

Därvidlag kommer jag att i denna blogg köra en fiktiv firma med fiktiva varor, kunder, leverantörer och problem och lösningar, och nogsamt förtälja vad jag gör för att sköta dess transaktioner i GnuCash. Samtidigt kommer jag få träning i bokföring, vilket är en fördel för framtiden.

GnuCash tankar du hem här - och det finns till både Mac OS X, Linux och Windows.

Jag kommer följa Baskontoplan 2011 för att hantera de olika kontonumren och -klasserna och det finner du här.

De som följer denna blogg och vill nyttja den för att också lära sig GnuCash och bokföring precis som jag bör ha baskunskaper i dubbel bokföring och ett öppet sinne. Det hjälper även om man inte är helt och hållet datoranalfabet. Jag kommer inte att erbjuda hjälp i andra bokföringsprogram - här gäller enbart GnuCash.

En kär vän som är utbildad ekonom har visat intresse för mina bokföringsmässiga krumbukter och med lite tur kommer hon komma med kommentarer, rättningar och inlägg till mina experiment här!

Nästa inlägg kommer handla om att lägga upp toppnivåkonton, ett par konton och ett par transaktioner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar