torsdag 14 juli 2011

3 Kund + uppdrag = fler konton och transaktioner


Vad har jag nu tänkt göra i det fiktiva företaget Fictive Business? Eftersom jag är intresserad av datorer och även hjälpt folk i min omgivning med datastrul låter jag företaget gå i den riktningen.

Då hittar vi på att jag blir uppringd av en gubbe här i grannskapet som har köpt en skrivare till sin dator. Han vill ha hjälp att få den installerad och det gör jag för 200 kr / h exklusive moms med en sammanlagd arbetstid om två timmar. Han betalar kontant 500 kr i näven på mig. Det kommer i ett kommande inlägg kallat 3.1.

I ren panik kommer jag sedan att inse att jag har pengar i min hand som inte tillhör mig utan tillhör företaget. Därför hälsar jag på min fru som jobbar i bokhandel (ej fiktiv, även om besöket kom att bli det!) och köper ett låsbart kassaskrin kontant för de pengar jag har redan tjänat in åt företaget. Det kommer att gås igenom i inlägget 3.2.

För att kunna bokföra dessa händelser behöver vi lägga in fler konton i GnuCash.

Under Tillgångar skall vi skapa ett tillgångskonto som heter 1910 Kassa.

Under Skulder skall vi lägga in inte mindre än två momskonton: 2610 Utgående Moms och 2640 Ingående Moms. Förstnämnda används när jag säljer UT tjänster och varor till mina kunder, sistnämnda används när jag köper IN saker och tjänster till verksamheten.

Sedan skall vi tillföra två toppnivåkonton till: Först "Intäkter". När vi lägger upp det kontot väljer vi "Nytt toppnivåkonto" som gruppkonto och "Intäkter" som kontotyp. Kontokoden blir 3. Som tidigare ger jag det namnet "3 Intäkter" för att det skall hamna på rätt plats i kontolistan.

Under intäkter hamnar alla de konton som rör inkomster vi drar in till företaget. För att kunna hantera inkomsterna från de tjänster jag kommer utföra skall vi under "3 Intäkter" göra ett intäktskonto heter "3001 Försäljning inom Sverige (25 % moms)".

Det sista toppnivåkontot är "4 Kostnader". Under den hamnar alla konton som kostar företaget något. De kontona börjar på siffrorna 4, 5, 6, 7 och 8. Eftersom det finns mycket saker att lägga pengar på är det många kategorier som täcker olika kostnader. "Nytt toppnivåkonto" som gruppkonto och "Kostnader" som kontotyp. Kontokoden blir 4. Jag ger kontot namnet "4 Kostnader" för att det skall hamna på rätt plats i kontolistan.

Till sist skall vi göra ett kostnadskonto som heter "6110 Kontorsmaterial". Det skall ligga under "4 Kostnader".


Så här ser det ut här nu. I inlägget 3.1 Första uppdraget visar jag hur vi bokför den första intäkten från det första uppdraget och i inlägget 3.2 Första kostnaden visar jag bokföring av en kostnad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar