onsdag 20 juli 2011

3.2 Första kostnaden


I enlighet med vad jag berättade i inlägg 3 skall vi nu bokföra inköp av kassaskrin till verksamhetens handkassa.

Jag har kollat upp vad ett sånt kassaskrin kostar på riktigt. Det är 200 kr inklusive moms. När jag nu bokför mitt fiktiva inköp kommer jag bokföra så jag får dra av momsen vid momsredovisning som sig bör.

När jag skall få fram vad den kostar exklusive moms, är det förvisso att bara läsa på kvittot, men eftersom det är ett fiktivt inköp har jag ju inget sånt. Istället får jag dra av 20 % (en femtedel) för att se vad priset är exklusive moms: 200/5 = 40 kr. Momsen är alltså 40 kr, priset för kassaskrinet exklusive moms är då 200-40=160 kr.

I bokhandeln betalar jag fullt pris inklusive moms, 200 kr. När jag sedan bokför här, så skall jag se till att kassan då minskar med det beloppet. Däremot kommer då utgiftskontot att öka med priset exklusive moms, 160 kr.

Kolla nu in lathunden när vi bokför i tanken innan vi gör det i GnuCash... Kassan (konto 1910) minskar, så därför skall 200 kr in på höger sida. Utgiftskontot, i detta fall 6110 Kontorsmaterial, kommer att öka, därför skall 160 kr in på vänster sida.

Momsen som är en ingående moms, skall jag få tillbaka, så därför MINSKAR momsskulden. Därför skall den in också på vänster sida - och då får vi balans i bokföringen 160+40 på vänster sida och 200 kr på högersida. Samma.

Jag gör på samma sätt med delad transaktion som i 3.1 Första uppdraget - inleder med att gå in i kassakontot där den stora summan skall in. Jag får inte glömma att detta inköp gjordes 14/7 så det är bokföringsdagen - samma datum som står på kvittot. Detta är dessutom verifikation 3.


Korrekt bokfört bör det se ut enligt ovan. Kassans saldo har efter bokföringen av verifikationen minskat från 500 till 300 kr. De pengarna ligger nu inlåsta i skrinet. Det är min handkassa.


Tittar vi nu på kontolistan ser vi våra första röda siffror. Röda siffror markerar underskott, men är inte av ondo i detta fall. Företagets skuld har minskat från 20 100 kr till 20 060 kr på grund av den ingående momsen. När momsen sedan skall redovisas och betalas in blir totalsumman UTGÅENDE MOMS MINUS INGÅENDE MOMS. På så vis får man tillbaka den ingående momsen så att säga.

Mer om moms kommer längre fram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar