torsdag 14 juli 2011

3.1 Första uppdraget


Då är vid framme vid att min fiktive granne Gunnar, som vet att jag har dataintresse och just startat mitt företag, vill ge mig chansen att pröva vingarna. Han har, som omnämnt i inlägg 3, köpt en skrivare och bett mig installera den.

Det hela tar 2 timmar och jag tar 200 kr / h exklusive moms. Det innebär att vi skall räkna ut moms på 400 kr.

25 % (en fjärdedel) av 400 är 100. Det adderar vi till arbetskostnaden: 400 + 100 = 500. Det är vad Gunnar betalar till mig. Men hela den summan är inte företagets! Momsen skall gå till staten, så just nu har företaget en skuld till staten på det som blev moms: 100 kr. 400 kr är dock företagets egna och skall bokföras som tillgång. Den totala summan, som jag fick i näven, är en inkomst för företaget och skall bokföras som en sådan.

Jag väljer att dubbelklicka kontot där totalsumman skall in: "1910 Kassa" och öppnar på så vis det kontot först. Efter det väljer jag att ge transaktionen verifikationsnummer 2 och sedan kommer den här transaktionen skilja sig från den där jag förde över pengar till bankkontot.

Eftersom det nu är tre konton inblandade måste vi förvarna GnuCash om att vi har mycket att mata in och därför skall vi lägga oss i kolumnen Beskrivning och klicka knappen "Delning". Där väljer jag nu att kalla transaktionen för "Skrivarinstallation Gunnar, 2 h" och sedan - utan att klicka Enter eller något annat - att klicka med musen i det beiga fältet nedanför till höger.

När man gör det kommer kontot "1 Tillgångar: 1910 Kassa" att stå där. Nu klickar jag i kolumnen Öka och matar in 500. Återigen skall vi undvika Enter och istället klicka i fältet under "1 Tillgångar: 1910 Kassa". När vi gjort det kommer GnuCash per automatik försöka bringa balans och lägger direkt 500 kr i kolumnen Minska, men det skall ju delas upp så vi väljer först att kontot skall vara "3001 Försäljning (25 % moms)" och sedan ändrar vi till 400 kr i kolumnen Minska.

Först nu får vi trycka Enter för att få en rad till att mata in på. GnuCash vill ha balans, men vet inte var kvarvarande 100 kr hör hemma utan kallar det för "Obalans-SEK". Klicka på den lilla kvadraten intill och välj "2610 Utgående Moms" och tryck Enter. Nu är den delade transaktionen klar.

Faktum är att GnuCash missade intäktskontot när jag provade att mata in, och kallar den obalansen som uppstår för antingen Obalans-SEK eller Föräldralös-SEK i kontolistan. Det är smidigt, eftersom man då med en gång ser om något inte är i balans efter att man lagt in en transaktion.


Med knappen "Delning" öppnar och stänger man lätt de transaktioner som kräver mer än två konton för att bokföras.


När den delade transaktionen är stängd står den upplistad som just en "-- Delad transaktion --".


När vi nu beskådar det hela sammanfattat i kontolistan ser vi att skulderna har ökat med de 100 kr som staten skall få framöver. De pengarna finns redan inom företaget som en tillgång så därför syns de tillsammans med de 400 kr som arbetet var värt som en Tillgång: 500 kr. Arbetets intäkt ligger som en intäkt, och företagets "Net Assets" har ökat med just 400 kr och vinsten är således 400 kr.

Nu skall vi skapa oss en kostnad i form av ett låsbart kassaskrin, vilket sker i nästa inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar